Wiele osób zastanawia się jak w rzeczywistości wygląda proces zarabiania na YouTube. Jakie są realne stawki i co wpływa na wysokość wypłacanych środków? Te różnią się od ilości wyświetleń, rodzaju kanału oraz od kraju, w jakim dany twórca tworzy swoje treści.
Nie każdy twórca w serwisie YouTube zarabia
Na początek należy podkreślić, że aby móc zarabiać za sprawą publikowanych filmów na YouTube’ie należy spełnić kilka istotnych wymogów. Przede wszystkim kanał musi posiadać minimum tysiąc subskrypcji, a łączny czas oglądania filmów przez innych użytkowników na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy musi wynieść 4000 godzin. Zatem zanim nie zostaną spełnione powyższe warunki, twórca nic nie zarabia na swoich treściach.
Płatność za wyświetlenia
By zrozumieć, ile tak na prawdę YouTube’owy twórca zarabia na swoich filmach, należy zrozumieć jak działa mechanizm monetyzacji. Najważniejszym pojęciem jest tutaj tzw. dochód na tysiąc, czyli wskaźnik Revenue Per Mile (RPM). Wartość jest tutaj obliczana pod kątem dwóch czynników. Jednym z nich jest całkowity przychód danego materiału, drugi zaś to łączna liczba wyświetleń. Dany wskaźnik oblicza się poprzez podzielenie przychodu przez liczbę wyświetleń. Należy pamiętać jednak, że wskaźnik Revenue Per Mile nie jest jednolity, a jego wysokość zależy również od wielu czynników, przede wszystkim od liczby reklam umieszczanych w materiałach oraz od zaangażowanie samych odbiorców. Czasem zdarza się tak, że niektóre typy kanałów mają wyższy RPM, inne zaś niższy.
Wskaźnik RPM w zależności od typu kanału
Wskaźnik dochodu na tysiąc wyświetleń jest różny w zależności od tego, do jakiego grona odbiorcy twórca tworzy swoje treści. Co ciekawe, najwyższym mogą się pochwalić kanały adresowane do kobiet czy nastolatek, dotyczą tematyki urody i lifestyle’u. Wskaźnik RPM w tym przypadku przekracza 5 zł, czasem wzrasta nawet do 5,50 zł. Zaskoczeniem zaś może być to, że powszechne i licznie oglądane kanały dotyczące tematyki gier wideo, najczęściej posiadają RPM przekraczające nieco ponad 2 zł. W prostym przeliczeniu film takiego twórcy, którego wyświetlenia przekroczą milion złotych, to zarobek tylko rzędu tysiąca złotych z tytułu wyświetlanych reklam.
AdSense, centrum dowodzenia reklamami
Każdy twórca, który zamierza zarabiać na swoim kanale i spełnił wcześniej wymienione wymagania, musi połączyć swój kanał z serwisem AdSense. Jego zadaniem jest dopasowywanie reklam do witryn internetowych, w tym do kanałów w serwisie YouTube, na podstawie jego zawartości oraz użytkowników, którzy zapoznają się z publikowanymi treściami. Same reklamy zaś są tworzone i opłacane przez reklamodawców, którzy promującą swoje produkty. Oczywiście kwota zarobków jest zmienna, gdyż reklamodawcy płacą różne ceny za poszczególne rodzaje wyświetlanych reklam. Należy podkreślić, że sam udział w programie AdSense nie wymaga żadnego wkładu finansowego od użytkownika. Twórca może również przeglądać poszczególne reklamy i decydować, czy chce je wyświetlać na swoich filmach.
Zarobki na YouTube w Polsce i na świecie
Kwoty gratyfikacji z tytułu emitowanych reklam różnią się w zależności od kraju. W Polsce średnie miesięczne zarobki YouTubera to ok. 9000 zł, a YouTuberzy zajmujący się tematyką lifestyle’ową zarabiają około dwa razy więcej od tych zajmujących się gamingiem. Sami twórcy jednak rzadko dzielą się publicznie swoimi zarobkami. Te kwoty to jednak przepaść w porównaniu z globalnymi rekordzistami. Co ciekawe rekordzistą okazuje się dziewięciolatek, prowadzący kanał pod nazwą „Ryan’s World”. W swoich filmach chłopiec omawia przeróżne zabawki. Tylko w samym 2020 roku wzbogacił konto o blisko30 milionów dolarów! Na tę kwotę miały wpływ jednak nie tylko same zarobki z tytułu wyświetlanych reklam, ale także umowy licencyjne z firmami zabawkarskimi.
Wyświetlenia, których wartość zaskakuje
W powszechnym rozumieniu większość społeczeństwa nie jest świadoma, jak realnie kształtują się zarobki w serwisie YouTube. Dochody od reklamodawców w wielu przypadkach są stosunkowo niskie, w porównaniu do liczby wyświetleń. To sprawia, że nie same reklamy, a różnego rodzaju akcje promocyjne czy marketingowe są głównym źródłem dochodów większych twórców w serwisie YouTube, dla tych mniejszych to najczęściej hobby, czynność dorywcza, a zarobki na swoich filmach traktują jak dodatkowe źródło dochodów.