Site icon New Social Polska

Facebook – kiedy powstał najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie?

Facebook - kiedy powstał najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie?

„Facebook” jest największym i najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie. Portal istnieje od prawie 20 lat, oficjalnie powstał pod koniec 2005 roku i zgromadził już prawie 2 miliardy użytkowników, którzy regularnie korzystają z niego każdego dnia.

Artykuł zrealizowany przy wsparciu serwisu akcjeplay.pl

Rozwój serwisu Facebook w latach 2003 – 2022

„Facebook” to dzieło Amerykanina Marka Zuckenberga, kiedyś ambitnego studenta Harvardu, dziś przedsiębiorcy i jednego z najbogatszych ludzi na całym globie. Niedługo po osiągnięciu sukcesu przez portal Facebook Zuckenberg stał się posiadaczem tytułu najmłodszego miliardera na świecie.

Od Facemash do Facebook

Serwis Facebook powstał w 2004 roku, na bazie stworzonej rok wcześniej strony „FaceMash”. Strona była studencką bazą zdjęć, która umożliwiała odwiedzającym przeglądanie i ocenianie pozostałych studentów tej samej uczelni. Początkowo korzystali z niej jedynie studenci Harvardu. Po sukcesie bazy zdjęć, jej pomysłodawcy z Markiem Zuckenbergiem na czele, postanowili rozwinąć skrzydła i udoskonalić swoje dzieło udostępniając stronę on-line. Dawny „FaceMash” stał się prężnie działającym portalem o nazwie „TheFacebook”, a zaraz potem zmienił się w istniejący do dziś „Facebook” o międzynarodowym zasięgu. Celem serwisu było przede wszystkim umożliwienie jego użytkownikom odszukiwania i kontynuowania znajomości.

Początkowo Facebook rozwijał się jedynie w Stanach Zjednoczonych i był dostępny w największych, amerykańskich uczelniach. Z czasem twórcy serwisu zdobyli inwestorów, a strona rozwinęła się na tyle, że trafiła na pozostałe kontynenty, gdzie w tempie błyskawicy zaczęła się rozprzestrzeniać i zyskiwać coraz większą liczbę użytkowników jako globalna platforma.

W 2007 roku Facebook wprowadził innowacje w postaci wirtualnego przycisku „lubię to”. Dzięki niemu użytkownicy zyskali możliwość wyrażania uniesionym kciukiem aprobaty i oznaczania interesujących ich treści a autorzy tych treści otrzymywania wirtualnych polubień. Kilka lat później przycisk zastąpiły opcje reakcji, które umożliwiły już nie tylko polubienie, ale też wyrażenie zdania za pomocą jednej z sześciu graficznych ikon symbolizujących między innymi smutek, radość, złość, współczucie czy zdziwienie.

Facebook w Polsce

Od 2008 roku Facebook jest dostępny w Polsce, w polskiej wersji językowej. Poza profilem z podstawowymi informacjami, zdjęciami i listą znajomych, każdy z użytkowników posiada swoją „oś czasu”, na której wyświetlane są wszystkie aktualności dotyczące danej osoby. Część z nich jest tam umieszczana bezpośrednio przez właściciela profilu, inne wyświetlają się na podstawie jego aktywności. Jest także tablica, czyli rodzaj głównej strony, na której można przeglądać między innymi treści dodawane przez znajomych i obserwowane strony. Użytkownicy mają możliwość filtrowania pojawiających się treści, ale też ograniczania widoczności dodawanych przez siebie informacji i materiałów.

Przed blisko 20 lat istnienia Facebook niesamowicie się rozwinął, zmieniając w tym czasie wielokrotnie swój interfejs i funkcjonalność, bez zmian pozostało jedynie niebieskie logo. Dawna baza zdjęć i kontaktów jest aktualnie również jednym z popularniejszych kanałów reklamy i wyrażania opinii, zapleczem dla handlu z możliwością powiązania z wieloma zewnętrznymi narzędziami, a także miejscem przechowywania zdjęć i wspomnień. W ramach Facebooka funkcjonuje osobny komunikator internetowy, działający nie tylko w połączeniu z portalem, ale także niezależnie od niego. Messenger jest również najpopularniejszym środkiem komunikacji internetowej.

Obecnie swój profil na Facebooku posiada około 2 miliardy użytkowników na całym świecie, każdego dnia ze strony korzysta prawie 1,5 miliarda osób. Facebook jest własnością przedsiębiorstwa Meta Platforms, zarządzanego przez Marka Zuckenberga i jego wspólników. Poza główną platformą grupa jest właścicielem innych popularnych serwisów, takich jak Instagram czy WhattsApp. Dotychczas żaden inny portal nawet nie zbliżył się do sukcesu osiągniętego przez Facebook. Wartość serwisu pod koniec 2021 roku była szacowana na ponad bilion dolarów.

Exit mobile version